Achtergrond / uitdaging
FPC Oostvaarderskliniek is gespecialiseerd in de forensische psychiatrie en maakt deel uit van het Nederlandse ministerie van Justitie. FPC staat voor Forensische Psychiatrische Clinic, in Nederland beter bekend als tbs-kliniek. In januari 2003 fuseerden De Singel en het Dr. F.S. Meijersinstituut naar Flevo Future. Omdat er al sprake was van verhuizing op naar Flevoland, is de naam in 2006 veranderd in FPC de Oostvaarderskliniek.
Twee organisaties, ieder met hun eigen cultuur, uit verschillende regio’s (Amsterdam en Utrecht), komen bij elkaar in een nieuw in een nieuw ontworpen gebouw in Almere.
Oplossing / resultaat
DPID heeft een breed pakket aan diensten geleverd. Naast de ontwikkeling van de nieuwe merk-identiteit, ook de toepassing en uitwerking op veel verschillende items: Website, bewegwijzering, pictogrammen, brochures, direct marketing, jaarverslagen, correspondentie, serviesgoed, merkhandleiding etc.
Specifieke en betekenisvolle werk. “De sterke merkidentiteit van de Oostvaarderskliniek brengt samenhang en is een grote stap voorwaarts ".
De kern van de zorg in de Oostvaarderskliniek is met de merkidentiteit verweven: ”De patiënt begint met niets, gaat in behandeling om te herstellen en kan vervolgens de kliniek verlaten om veilig terug te keren in de maatschappij.”
We hebben dit symbolisch weergegeven en samengevat in het merk concept ‘ontwikkeling’. De plussen, minnen en pijlen vormen, ‘stap voor stap’ een consistente stijl waarmee voldoende afgewisseld kan worden om eentonigheid te voorkomen.
Door de merkstijl coherent en consistent uit te voeren is de herkenbaarheid en professionaliteit voor de kliniek en buitenstaanders optimaal.
DPID ontving een Red Dot Design Award voor het ontwerp. De jury meldde:
Het opvallende woord/beeldmerk toont de visualisatie van een stapsgewijze ontwikkeling die de patiënten doormaken tijdens hun resocialisatie.Een warm donker violet en speciaal geselecteerde eigentijdse typografie ondersteunen het aansprekende corporate design waarvan de implementatie alle communicatiesferen omvat, evenals een bewegwijzeringssysteem voor het gebouw, personeelskleding en voorwerpen voor dagelijks gebruik zoals servies.
Activiteiten
Research
Brand strategy / positioning
Design
UX design
Concept
Design
Illustration
Wayfinding
Signage
Spatial design