Uitdaging
Fysio Centrum Hoorn is een (sport-)fysiotherapie praktijk die vanuit persoonlijke begeleiding met therapie op maat werkt aan herstel van blessures. Bij de start van de fysiotherapiepraktijk werd DPID gevraagd om een nieuwe huisstijl, website en bijbehorende merkcommunicatie te ontwerpen.
De praktijk biedt naast sportfysiotherapie, een breed scala aan behandelmethoden zoals manuele therapie, Dry needling, echografie en medical taping.
Hoe gezond en fit je ook bent, iedereen kan een blessure oplopen. Dan moet je “Actief werken aan herstel” zoals praktijkhouder, Paulien Tempelman, het noemt.
Oplossing
We hebben de kern van Fysio Centrum Hoorn - Weer goed en gezond bewegen - vertaald in een huisstijl die vertrouwen geeft bij patiënten, bezoekers en medewerkers.
De consistent doorgevoerde stijl heeft een moderne en energieke uitstraling. De ronde vormen in het beeldmerk benadrukken de menselijke kant, met warme fotografie die aansluit bij de persoonlijke aandacht die Fysio Centrum Hoorn aan cliënten/patiënten geeft. De frisse kleuren en het gebruik van iconen versterken de deskundige en effectief zorg.
Opdrachtgever Paulien over ons: Dirk-Pieter en Claar hebben mij ontzettend goed geholpen met het ontwerpen van mijn huisstijl en website. Dankzij hun creativiteit en out of the box denken is het resultaat zeer goed geslaagd en daar ben ik nog steeds heel blij mee!
____
Verhuist jouw zorgpraktijk, is er een fusie van meerdere instellingen of start je een nieuwe maatschap?
We hebben de expertise in huis om je te helpen met een huisstijl waar je jarenlang plezier van hebt en trots op kan zijn.
Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!
Achtergrond / uitdaging
FPC Oostvaarderskliniek is gespecialiseerd in de forensische psychiatrie en maakt deel uit van het Nederlandse ministerie van Justitie. FPC staat voor Forensische Psychiatrische Clinic, in Nederland beter bekend als tbs-kliniek. In januari 2003 fuseerden De Singel en het Dr. F.S. Meijersinstituut naar Flevo Future. Omdat er al sprake was van verhuizing op naar Flevoland, is de naam in 2006 veranderd in FPC de Oostvaarderskliniek.
Twee organisaties, ieder met hun eigen cultuur, uit verschillende regio’s (Amsterdam en Utrecht), komen bij elkaar in een nieuw in een nieuw ontworpen gebouw in Almere.
Oplossing / resultaat
DPID heeft een breed pakket aan diensten geleverd. Naast de ontwikkeling van de nieuwe merk-identiteit, ook de toepassing en uitwerking op veel verschillende items: Website, bewegwijzering, pictogrammen, brochures, direct marketing, jaarverslagen, correspondentie, serviesgoed, merkhandleiding etc.
Specifieke en betekenisvolle werk. “De sterke merkidentiteit van de Oostvaarderskliniek brengt samenhang en is een grote stap voorwaarts ".
De kern van de zorg in de Oostvaarderskliniek is met de merkidentiteit verweven: ”De patiënt begint met niets, gaat in behandeling om te herstellen en kan vervolgens de kliniek verlaten om veilig terug te keren in de maatschappij.”
We hebben dit symbolisch weergegeven en samengevat in het merk concept ‘ontwikkeling’. De plussen, minnen en pijlen vormen, ‘stap voor stap’ een consistente stijl waarmee voldoende afgewisseld kan worden om eentonigheid te voorkomen.
Door de merkstijl coherent en consistent uit te voeren is de herkenbaarheid en professionaliteit voor de kliniek en buitenstaanders optimaal.
DPID ontving een Red Dot Design Award voor het ontwerp. De jury meldde:
Het opvallende woord/beeldmerk toont de visualisatie van een stapsgewijze ontwikkeling die de patiënten doormaken tijdens hun resocialisatie.Een warm donker violet en speciaal geselecteerde eigentijdse typografie ondersteunen het aansprekende corporate design waarvan de implementatie alle communicatiesferen omvat, evenals een bewegwijzeringssysteem voor het gebouw, personeelskleding en voorwerpen voor dagelijks gebruik zoals servies.
Activiteiten
Research
Brand strategy / positioning
Design
UX design
Concept
Design
Illustration
Wayfinding
Signage
Spatial design
Uitdaging
René Aldewereld heeft als ervaren brandweerman meerdere schokkende gebeurtenissen meegemaakt. Incidenten die steeds heftiger, groter en zwaarder worden. Uiteraard gaat veel aandacht naar de slachtoffers, maar ook bij hulpverleners in risicoberoepen nemen de psychosociale aspecten, PTSS en angst en stress flink toe, met langdurige uitval als gevolg. René bestudeerde jarenlang mentale trauma’s en stress en schreef een praktisch boek over de werking van trauma en stress vanuit het perspectief van hulpverleners én slachtoffers. Alle kennis bundelt hij nu in praktijkgerichte trainingen om stress en trauma aan te pakken. Aan DPID vroeg hij om de marketing en communicatie te professionaliseren.
Oplossing
Samen met René hebben we de wensen en zijn aanbod van REBAN grondig geanalyseerd en een nieuwe marketingstrategie en positionering opgesteld, waarin we de dienstverlening terugbrengen tot twee richtingen: Preventieve team trainingen over nazorg én individuele nazorg na een incident. Beide hebben een andere doelgroep met specifieke vormen van communicatie. De helderheid en focus van de scherpere positionering die daarmee ontstond heeft direct effect, zoals René enthousiast vertelde:“Ik word gelijk meer gebeld, gisteren nog.”
Als geen ander weet René de rust en kalmte weer terug te brengen. Niet voor niets is “Hoe vast je ook lijkt te zitten, er is altijd ruimte voor beweging.” zijn motto. De rust, kalmte en professionaliteit hebben we als input gebruikt voor de vormgeving van de nieuwe communicatie uitingen. De aard van de trainingen vraagt om zorgvuldige communicatie, helder en duidelijk zonder te schreeuwen. “Vertrouwen en een goed gevoel” noemt René wat ons werk hem oplevert. Daar doen we het voor!
Diensten:
Marketingstrategie
Copywriting
Webdesign
Product communicatie
Merkcommunicatie
Achtergrond / uitdaging
Drie zorginstellingen in de randstad: Palier (onderdeel van Parnassia Groep), FPC de Kijvelanden en Altrecht Aventurijn, gaan samenwerken met als einddoel een volledige fusie. Het motto van de samenwerking is; Efficiënter beter worden! Het huidige zorg landschap brengt tal van uitdagingen met zich mee: De inhoud van zorg, financieel, economisch, sociaal en wetenschappelijk. Kwaliteit van zorg en begeleiding, consistentie in aanbod, innovatie en kortere behandelduur. Het collectief moet de kracht van drie partijen combineren en tegelijkertijd al deze uitdagingen aangaan. Het combineren van drie verschillende organisaties is een uitdaging: Veel belanghebbenden, veel wensen.
Oplossing / resultaat
Dirk Pieter van Walsum, creatief strateeg bij DPid: “Bij het ontwikkelen van de merkidentiteit hebben we samen met Fivoor de kernwaarden van de behandeling van de patiënten en de organisatie als geheel vastgesteld: mensgericht, professioneel, resultaatgericht (gericht op verbetering ) en respectvol.” De naam Fivoor is bedacht door De Naamafdeling. Daarmee zijn we aan de slag zijn gegaan om de merkessentie nuchter, optimistisch en gericht op de toekomst.een visuele invulling te geven.
Onze kracht ligt in het ontwikkelen van specifieke en betekenisvolle merkidentiteiten. Om de merkessentie van Fivoor ook visueel tot uitdrukking te brengen hebben we het concept van ‘turn the page’ ontwikkeld: Sla de bladzijde om en begin met een nieuw hoofdstuk (in je leven).
Activiteiten
Research
Brand strategy / positioning
Design development
Brand communication
UX design
Front-end development
Illustration
Naam ontwikkeling: de Naamafdeling
Web development: Sprigs
Print: Puntgaafdrukwerk
Website fivoor.nl
Achtergrond
Palier is het merk voor de forensiche en intensieve psychiatrische zorg van de Parnassia groep. Parnassia is de grootste zorgverlener in Nederland. Palier levert optimale geestelijke gezondheids- en verslavings behandeling voor daders en patiënten met complexe psychiatrische en verslavingsproblemen.
Uitdaging
De uitdaging is een respectvolle en optimistische benadering in alle aspecten van het merk en de visuele communicatie in een ernstige omgeving.
Oplossing / resultaat
We hebben gekozen om naast de naam, met de letterlijke betekenis van Palier (tussenstuk tussen twee trapdelen), de kern van de de activiteiten op een verhalende manier weer te geven in het beeldmerk. De patiënten bevinden zich op een pauze-moment in hun leven om een nieuwe start / stap naar verder te maken. Beweging / dynamiek is een belangrijk element voor de mensen die aan Palier verwant
De stijlelementen zijn duidelijk helder en rustig, om de stabiliteit en duidelijke communicatie naar patiënten, werknemers en andere betrokken partners te visualiseren. Het geeft ook Palier weer als een partner die kan worden vertrouwd en benadrukt de hoogwaardige kwaliteit in geestelijke gezondheidszorg
Onafhankelijk onderzoek van de merkenportfolio van de Parnassia Group toont aan dat Palier een sterk merk in de groep is. Duidelijk en herkenbaar in consistentie van stijl - precies wat nodig is voor de patiënten.
Naast de visuele identiteit heeft DPid voor Palier een breed scala aan communicatie oplossingen ontwikkeld. Een brochure lijn (print en online) voor de werkvelden, het magazine Veilige stad, jaarverslagen, bewegwijzering en gevelbelettering, campagnes rondom: zelfbeschadiging, JOVOpoli en een Arbeidsmarkt campagne en een breed scala aan andere marketing- / communicatie-items.
Activiteiten
Research
Brand strategy / positioning
Design
UX design
Concept
Campaign design
Illustration
Wayfinding
Signage
Spatial design
Uitdaging
Silentum biedt mindfulness-trainingen die organisaties en individuen helpen omgaan met werkdruk, stress en burn-out.
Het doel is helder: Bewuster leven met minder stress. De kern van mindfulness – onbevooroordeeld waarnemen met volle aandacht – vormt de basis van de werkwijze. Bij de professionalisering van de praktijk vroeg Silentum om meer dan een logo. Er was behoefte aan een visuele identiteit, een website en merkcommunicatie die de marketing van de mindfulness trainingen ondersteunt.
Onze aanpak
We begonnen met een scherpe herdefinitie van de merkpositionering. Silentum’s merk moest toegankelijk, vriendelijk en warm zijn, maar ook nuchter en daadkrachtig. Geen zweverige beloftes, maar concrete resultaten en meer gericht op de zakelijke doelgroep. Aan de hand van meerdere visuele schetsen ontwikkelden we een visuele identiteit die naadloos aansluit bij de gekozen merkwaarden. Het nieuwe woordmerk combineert zakelijke nuchterheid met flow en beweging en schept vertrouwen bij potentiële klanten.
Resultaat
Een visuele identiteit en merkcommunicatie die staat als een huis: Helder, professioneel en tegelijkertijd persoonlijk. Het woordmerk straalt kracht en eenvoud uit, terwijl de kleur- en vormkeuzes warmte en toegankelijkheid benadrukken. De nieuwe huisstijl en website brengen precies over waar Silentum voor staat:
rust in de storm van het moderne leven.
Danielle ter Haar, directeur van Silentum:
"Na goed geluisterd te hebben naar onze wensen, heeft het team van DPID ons een compleet nieuwe huisstijl en een fantastische website geleverd waar we ontzettend trots op zijn."
————-
Voor zorgorganisaties zoals Silentum is een sterke merkidentiteit essentieel. Het visuele merk weerspiegelt niet alleen wie ze zijn, maar versterkt ook hun impact. Door een merk te bouwen dat zowel zakelijke als emotionele connecties legt, creëren we herkenning én vertrouwen. Met Silentum als voorbeeld laten we zien dat een sterke identiteit meer is dan een logo. Het is een krachtig middel om zorg, aandacht en professionaliteit uit te stralen naar elke cliënt, patiënt of nieuwe medewerker.
____
Is jullie zorgpraktijk toe aan een verbeterde huisstijl of rebranding? Zijn er nieuwe inzichten, is er een fusie aanstaande? Past de huidige vormgeving niet meer of start je een nieuwe maatschap?
Wat de reden ook is, we hebben de expertise in huis om je te helpen met een huisstijl die jarenlang bijdraagt aan gezonde groei van je onderneming, en waar je trots op kan zijn.
Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!